hasse,

Scenen är ett flickrum. På sängen sitter en flicka, hon är femton år gammal. när publiken går in spelas Abbas "SOS" och flickan tittar ner i golvet. Hon är "fryst".
Hon tittar upp mot publiken.

Flickan: till publiken
Här är ni nu alltså. Jaja. Välkomna då typ eller nåt.

Mamman in.

Mamman: Men gumman, har du inte tagit på dig klänningen än? Vi måste ju åka snart! Ska man alltid behöva säga till dig hundra gånger?
Hon fortsätter i samma stil, förmanar flickan om hur stökigt det är och plockar samtidigt upp kläder och saker som ligger slängda på golvet.

Flickan: till publiken
Det här är min mamma. Det hon tjatar om är klänningen jag ska ha på mig på min konfirmation. Den är om två timmar. Hon vill vara ute i god tid säger hon.

Mamman: Ja, och sen måste vi ju hämta upp morfar också, skynda dig nu, ta på dig den här,
ger flickan klänningen
gumman, snabba dig.

Flickan: Mamma är lite av ett kontrollfreak, jag däremot kommer alltid för sent och jag har inte städat mitt rum sen förra julen.
vänder sig till mamman
Men gå då, så jag kan byta om.

Mamman ut.

Flickan: (suckar) Sådär är det alltid. Trots att jag är femton kan jag tydligen inte komma ihåg eller ha ansvar för något själv. Men det är inte mitt största problem. Jag är typ kär i en kille. Eller asså, kanske inte kär, eller jo. kär. Han går i min klass och är den populäraste killen på skolan. Såklart. Och han är inte kär i mig. Fuck! Jävla kukskitbajsäckel. Det är så orättvist! Jag som fick kaffe av nåt ungdomsförbund för att bekämpa rättvisorna och så blir det såhär. Fan.
Hon börjar ta på sig klänningen.
Okej, ska jag berätta hela historien? Vill ni höra? Okej, men det kommer ta en stund.
Hon knäpper klänningen och går ut genom dörren. Samtidigt som hon går snurrar hon scenen (tvåsidig med en vägg i mitten) och sovrummet försvinner. Fram kommer en utemiljö. Två tjejer sitter på en bänk och viskar högljutt, skrattar. Flickan in.

Tjej ett: Heeeej! Hur äre? Har du gjort engelskan?

Flickan: Det är bra, själv? Nej, jag hann inte, men jag skiter nog i den.

Tjej två: Visste du att det är fest i grannskogen på lördag? Jag fick reda på det nu av Nicklas.

Flickan: Oj, nej, det visste jag inte, men va kul! Har ni nåt att dricka?

Tjej ett: Jag vet inte, Björn kanske kan fixa, men vi får se, det fixar sig. Men det ska vi inet tänka på, det vi ska fokusera på är att hitta ett strul till dig!

Flickan: Va? Neeeej, asså, seriöst tjejer, nej jag orkar inte, strula ni.

Tjej två: Men lägg av, klart du ska strula, Nicklas kanske? Haha

Tjej ett: Nej men seriöst, vi fixar det.

osv

Kommentarer
Postat av: Frida

vad var det här amanda? :)
intressant!

2007-06-03 @ 17:57:06
Postat av: amanda

det är början på en pjäs jag försöker skriva...:P


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback